De Maker de Breker de Sloper - Roman

Plaatsen, universum, werelden

INLEIDING UNIVERSUM

Er bestaat meningsverschil over SvartAlfheim/ Nidavellir en Niflheim / Hel (Niflhel). De bronnen zijn hierover onduidelijk. De ene noemt de werelden van de dwergen en elfen aparte werelden en de andere bron doet dat met Niflheim en Hel. Dat zijn zaken die het nisseverstand ver te boven gaan. Ik heb het opgetekend zoals het mij is verteld

ASGARD

Asgard (Asgaard) Het Goddelijk Huis, de wereld der goden, waar het altijd zomer is
Asgards Muur De door de reus Hrimthurs gebouwde muur van glas die Asgard omringt na een verloren weddenschap om de hand van Freya

Bifrost De Brug van Licht die Midgard met Asgard verbindt. Hij vertegenwoordigt de elementen water, lucht en vuur die de brug de kleuren groen, blauw en rood geven

Fensalir (Het Veenpaleis) De Hal der Nevelen. Friggs hal, de hal waar de ware geliefden na hun bestaan wonen

Himminbjorg (Hemelbergen) Heimdals Hall, ook wel met Gladsheim aangeduid

Idavoll (Wielende Vlakte) Het deel van Asgard waar de goden hun paleizen hebben gebouwd

Sessrumnir Freya's Hal. Freya neemt de helft van de Einherjar op in haar hal, de andere helft gaat naar Walhalla

Strijdrit Het slagveld van de Ragnarok (zie ook: Vigrid)

Valaskjalf (Jammertransen) Odins paleis

Vigrid (Strijdrit) De vlakte in Asgard waarop de Ragnarok wordt uitgevochten

Walhalla Walhalla (zegeruïnen) De Hal van de Gevallenen Helden. Ze trainen er voor de
Ragnarok. 's Avonds drinken ze met Odin en beminnen de Walkuren

MIDGARD

Midgard. De wereld van de gewone mensen. Het is de enige wereld die een directe verbinding heeft met Asgard, de wereld der goden

Bifrost De Brug van Licht die Midgard met Asgard verbindt. Hij vertegenwoordigt de elementen water, lucht en vuur die de brug de kleuren groen, blauw en rood geven

Borre Plaats ten noorden van Oseberg

IJzerwoud (Jarnviðr) (Het Andere Elders) het afgelegen woud waar gespuis rondwaart en tevens de woonplaats van de reuzin Angrboda. In het IJzerwoud leven de trollen

Hæls Buðlung Skyldr Grote rotspartij op de hoogvlakte van Thathilil. Vernoemd naar de blinde elfenkoning die voorbij vooroordeel wist te kijken en een eind aan de Grote Oorlogen tussen mensen, dwergen en elfen wist te maken

Mikligarðr (on) De 'grote stad,' Constantinopel/ Byzantium

Serkland (on) Het land van zijde. Het rijk van de moslims

Thathilil Hoogvlakte in Midgard nabij het portaal naar Alfheim en vlakbij Bifrost

ALFHEIM

Alfheim De wereld der lichte elfen. De hoofdstad heet Alvanir (groene plaats) De hogere elfen leven voor aanzien, invloed en bovenal macht. Deze strijd siepelt door de hele maatschappij waardoor een kastensysteem is ontstaan waarin vooral afkomst telt.

Elfenkasten De hiërarchie is als volgt: hogere elfen (adel), stadselfen, landelfen, boselfen, wilde elfen, crow en ten slotte nazaten van elfen met andere mensachtigen waarin infernaal nageslacht helemaal onderaan staat. De crow verdienen een aparte melding. Ze leven niet op Alfheim, maar tussen de dwergen in Nidavellir

Cajaereithel Plaats in Alfheim. Hoewel er wel degelijk huizen zijn gebouwd is de kern van de stad, zoals in alle steden op Alfheim, niet gebouwd maar gegroeid

Hoá Fíriya Oude ruïne in het noorden van Alfheim

Lim Rivier waaraan de elfenstad Cajaereithel ligt

JOTUNHEIM

Jotunheim is de wereld der vorstreuzen. De bergen van deze koude wereld zijn als hun bewoners: reusachtig. De Jotuns hebben een neutrale tot vijandige verhouding met de andere werelden. Hun leider, Utgartha-Loki is niemand minder dan Loki.

HodMimirs Woud Het moederwoud, het magische woud dat het thuis vormt van de bosnimfen en dat in het schemergebied ligt tussen de werelden. Het kan bereikt worden via Jotunheim. Twee mensen zullen hier de Ragnarok overleven: Líf (Leven) en Lífthrasir (Overleven). Overigens wordt in de mythologie ook het huis Sindri op de vuurberg Niðfjöll genoemd als de plek waar de twee laatste mensen de Ragnarok overleven

Mimirs Bron (Mijmeraars Bron, Mimisbrunner) De bron aan de voet van Yggdrasil. De bron bezit alle kennis. Op de bodem ligt Odins Oog, het oog dat hij opofferde voor alle kennis

Utgard De hoofdstad van Jotunheim

VANAHEIM

Vanaheim is de verlaten wereld. Naar verluid verlieten de Vanir hun wereld na de oorlogen met de Aesir om te gaan wonen in het altijd zomerende Asgard. Deze wereld bleef zo lang verstoken van zijn contact met de andere achter werelden dat de portalen die hem met de andere werelden verbindt verloren raakten.
Voor het zover was werd de verlaten wereld ontdekt door de vroege mens. De mens trof deze wereld onbewoond aan en nam hem in. Deze wereld ontwikkelde zich tot de moderne wereld die wij kennen terwijl in de andere acht werelden goden, mythische wezens en magie springlevend bleven.

SVARTALFHEIM/ NIDAVELLIR

Svartalfheim De duistere wereld van de Svartalvar (crow) SvartAlfheim is de elfennaam voor Nidavellir, de wereld waarheen de donkere elfen verbannen werden na de burgeroorlogen tussen de lichte- en donkere elfen. Zoals bekend is het een matriarchaat waarin mannen voornamelijk worden beschouwd als zaaddonoren. De dwergen negeren de crow, maar crow spannen dwergen graag voor hun karretje

Nidavellir
Ofwel SvartAlfheim. De donkere wereld van grotten, rotsen, mijnen en smederijen. Hier leven de dwergen. Dwergen staan bekend om hun lange vetes, hun asociale aard en hun boerse manieren. Hun drankzucht en moed gaan hand in hand

Die twee maatschappijen, leven zodanig gescheiden dat de twee maatschappijen  vaak voor twee zelfstandige werelden worden gehouden.

MUSPELHEIM

 Muspelheim is de wereld van lava en vuur. Het is de woonplaats van Surt, de zwarte. Een god die nog ouder is dan Odin en de schepping. Zijn atmosfeer is zo giftig dat zelfs de goden er niet kunnen overleven. 

Betatheshbravic Sinmara’s paleis. De naam betekent vuurplaats.

HEL / NIFLHEIM

HEL
Hel
wordt vaak beschreven als een onderdeel van Niflheim. Dat vindt Gelaris natuurlijk onzin. Anderen noemen Hel een aparte wereld. Gelaris zegt: het is een aparte wereld.

Gjallarbru De brug over de rivier Gjöll die Niflheim van Hel scheidt. Als deze brug twee werelden verbindt zou het als een portaal kunnen functioneren. Hier snapt Gelaris niets van.

Helgafjell Een berg binnen het domein van de doden

Nágrind (Helgrind) De poort naar Hel

Naströnd De hal en de kust van de Onderwereld, waar de zielen van slechteriken verblijven en waar de nagels voor het schip Naglfar geoogst worden

Elviðnir, Ellende en Náströnd
De drie hallen in Hel waar de zielen van misdadigers en moordenaars van de goeden gescheiden worden

NIFLHEIM
Dit is de de altijd koude wereld der nevelen, sneeuw en ijs. Met Muspelheim zijn het de twee oudste werelden, ouder dan Odins schepping. Toen in de tijd dat er nog niets was, was er ijs en vuur. Deze werden gescheiden de Ginnungagap: het grote niets. Toen deze samen werden gebracht maakte dat de schepping van het universum mogelijk.

Elivagor De elf ijsrivieren die in de oerwereld Niflheim ontspringen

Gjöll De ijzige rivier die Niflheim van Hel scheidt

Gjallarbru De brug over de rivier Gjöll die Niflheim van Hel scheidt

Hvergelmir De bron waaruit de negen ijsrivieren (Elivagor) ontspringen: Svöl, Gunurd, Formfimbul, ðul, Slíd, Hríd, Sylg, Ylg, Víd, Leiptr en Gjöll. Hier ook breekt Yggdrasil door het ijs en wordt gevoed door het ijswater. Vlakbij Hvergelmir, in het laagste punt, ligt de brug Gjallarbru, die Gjöll overspant en toegang biedt tot Hel.
Ook wel: De Kokende Bronnen, waar Loki gebonden ligt te wachten op de Ragnarok. De bron vormt één van de drie voornaamste bronnen, die allen naar verluid ontspringen aan de voet van de oerboom Yggdrasil.

De twee andere bronnen zijn Urðarbrunner (verbonden met de Norn Urd, bij Mimir's bron) en Mimisbrunner (Mimirs Bron

ANDERE DOMEINEN

Ginnungagap De Grote Leegte, het niets en alles voorafgaand aan de schepping. Volgens de overlevering is Ginnungagap het gebied tussen Muspelheim en Niflheim, waar ijs en vuur elkaar ontmoeten. Toen deze samen werden gebracht maakte dat de schepping van het universum mogelijk. Volgens de mythologie is dit de plek, bij Hvergelmir, waar de negen ijsrivieren ontspringen, en waar Odin en zijn broers de reus Ymir doodden en van zijn overblijfselen de werelden en alle leven schiepen.

De Kern (dit stuk ontgaat het begrip van een simpele nisse, maar ik teken het toch op) Binnenste deel van Ginnungagap, ook wel demonenkern genoemd: het is een singulariteit. De Kern is onmetelijk: de gewone natuurkundige wetten gelden niet in de Kern. Het is zowel oneindig groot als onmetelijk klein, onmeetbaar licht als oneindig zwaar. Het is de plaats van de oerknal en waar de kosmische implosie plaatsvindt die alle schepping teniet doet.

Zo heb ik het gehoord en zo geef ik het door.

ONBEKENDE

Tussenwereld Het schemergebied tussen de werelden. De wezens die hier huizen vallen meestal nergens onder te plaatsen met uitzondering van demonen die hier hun thuis hebben.

Ondergrond (Underjordiske/ Grondwereld) De wereld die zich onder je voeten bevindt en waar de kleine mensen (het hudfolk) wonen. De Ondergrond loopt dwars door alle domeinen (werelden). Het moet niet worden verward met SvartAlfheim/ Nidavellir.

Onufra Verticha Onder de berg - plaats in de Ondergrond. Alle steden in Ondergrond beginnen met Onufra

Hyvlatonnå Op Vanaheim wordt deze Noorse rots Preikestolen genoemd. Het is een rotspunt die als een rechthoek uit een bergwand steekt en de indruk geeft over de fjord te kunnen preken.

Tussenwereld Het domein dat zich tussen de negen werelden bevind, in het binnenste van een portaal, maar niet helemaal: ergens er tussenin. Hier wonen de demonen en andere infernale wezens

Underjordiske Ander woord voor Ondergrond / Grondwereld

eventuele aanvullingen

eventuele aanvullingen
Share by: